maandag 9 december 2013

Lees Wijzer


Met deze leeswijzer wil ik de lezer van dit blog houvast bieden. Ik heb voor deze vorm, een blog, gekozen omdat het 'past' in deze tijd van digitalisering en aansluit op connectivisme  zoals dat beschreven is door George Siemens en Stephen Downes.

Het 'past' omdat de virtuele wereld zich in toenemende mate aandient in het onderwijs, al is het alleen maar omdat onze studenten digital natives zijn én om collegae en studenten uit te nodigen connected te raken met dit onderwerp, de ontwikkeling van onze academie en ons onderwijs. Met dit blog wil ik ook een symbolische stap zetten en stoppen met email inclusief alle attachments. Relevante artikelen en dergelijke zijn via dropbox gekoppeld aan deze blog.

In de verschillende blogposts wil ik het onderwerp innovatie vanuit verschillende invalshoeken benaderen om handvatten te bieden om met elkaar de dialoog aan te gaan, online en real life. Deze dialoog biedt input voor de herontwikkeling van het onderwijs in de propedeusefase en wellicht inspiratie voor de postpropedeuse.

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om al onze huidige inspanningen te bagatelliseren of af te doen met "zo 2009", ik wil graag vergezichten bieden op basis van actualiteit die uitdagen tot reflectie op de huidige situatie en aanzetten tot het opzoeken van de randjes zoals Peter Diamandis die benoemt.

Dit alles moet leiden tot een visie en aanpak die voor het collegejaar 2015 - 2016 geïmplementeerd kan worden passend binnen de kader zoals deze geformuleerd zijn in "your signature"

Een belangrijke voorwaarde om nieuwe stappen te kunnen zetten is om vrij van oordelen, meningen en aannames in dit proces te stappen en de vele mogelijkheden die er zijn te verkennen en herkennen en misschien omarmen. In bijgaand artikel over Pixar wordt een beeld gegeven hoe Pixar een klimaat van collectieve creativiteit creeërt. In het geel gemarkeerd "the idea in practice" wordt kort uiteengezet hoe het bedrijf dit aanpakt. Het artikel is wat mij betreft ook een voorbeeld van hoe kennis en een visie daarop met elkaar gedeeld kan worden (met de functionaliteit "notitie toevoegen in adobe reader" deelt een collega haar visie op dit artikel en stelt mij in staat om dit tot mij te nemen).

Het  8-step changemanagement van Kotter














Ik wil het 8 stappenplan zoals Kotter dat beschrijft als een rode draad door deze blog verweven.
Het model zal in de blogpost .....nader toegelicht worden.

In de verschillende blogposts zijn links opgenomen naar artikelen,  korte Youtube clips of Tedx talks om onderwerpen toe te lichten of actualiteit in te voegen om zo ook op een andere manier kennis of inzicht aan te bieden en aan te sluiten bij de verschillende leerstijlen van de lezers.




2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit blog is een voorbeeldje van onze AfL-studenten die door middel van connectivisme leren <> http://verstedenremco.wix.com/remco#!blog/c15jv (blog met uitleg). jammer dat ik de link hier niet werken krijg. Even ouderwets copy-pasten dus...

    BeantwoordenVerwijderen