zondag 1 december 2013

(Y)our Signature

De aanleiding om deze blog te starten is meervoudig. Het collegejaar 2013 - 2014 hebben wij met elkaar bij de Academy for Leisure geopend met een polaroidfotosessie van alle collegae gekoppeld aan het oplaten van ballonnen met ieders individuele droom voor onze academy.

Deze aftrap is gekoppeld aan de nieuwe strategische periode voor de NHTV, NHTV 2013 - 2017 en is vertaald naar de verschillende keuzes die wij als academie maken. Een eerste concretisering van de strategievertaling is een boekje "Our Signature" waarin alle medewerkers van Afl worden uitgenodigd om hun stempel te drukken op het functioneren van de academie.

Een aantal zinsneden uit de inleiding "Hoe we een unieke handtekening achter laten door te zijn wie we zijn en door te doen wat we doen" en "Daarom bieden we letterlijk ruimte (je kunt als medewerker het boekje personaliseren) om je de strategie eigen te maken en te vertalen naar datgene dat jij kan bijdragen"

De uitnodiging in het laatste deel van de tweede zin pak ik met deze blog op!

Op sommige momenten komen verschillende zaken samen, deze uitnodiging, de actualiteit en een al langer 'schurend' gevoel over ons onderwijs in de propedeuse.

Recent heb ik twee artikelen gelezen, één artikel van Robbert Dijkgraaf, dean van Institute for Advanced Sciences in Princeton en een artikel van Peter Diamandis, futuroloog en volgens het MIT in Cambridge (VS) één van de vijftien meeste invloedrijke personen ter wereld.

Diamandis is aanhanger van Ray Kurzweils Singularity Theory, deze theorie beschrijft kort gezegd hoe technologische vooruitgang een exponentiële curve is en hij daagt in dit geval een publiek van ondernemers uit om de innovatie te integreren in hun eigen bedrijf voordat die nieuwe technologieën het knikpunt in de ontwikkelingscurve hebben bereikt. Hij daagt uit om "te experimenteren aan de randjes"

De titel van de column van Robbert Dijkgraaf is "Onderwijs versus vernieuwing". Hij stelt in zijn column dat het onderwijs immuum lijkt voor verandering en dat het rendement van het huidige onderwijs wellicht even groot is als het percentage materie in het heelal dat de mens kent, slechts vijf procent...Mogelijk is technologie de redder en is internet met alle verschillende verschijningsvormen de opmaat naar daadwerkelijke vernieuwing die recht doet aan hetgeen onze studenten vragen.

Online toepassingen in combinatie met de door studenten zo gewaardeerde kleinschaligheid biedt ons de mogelijkheid om met studenten en het werkveld tot oplossingen te komen voor allerlei problemen, ook de problemen in het onderwijs.

In deze blog wil ik, ondersteund door de verschillende theorieën uit de kennisdialogen van de MLI, met eigen inzichten, aangevuld met input van collegae en actualiteit een verkenning schrijven over de mogelijkheden in de propedeuse om zo een unieke handtekening achter te laten "door te zijn wie we zijn en te doen wat we doen"

De verkenning is input voor de werkgroep onderwijsontwikkeling waaraan ik zal deelnemen vanaf januari 2014. Tevens wil ik de blog gebruiken om met het proteam het gesprek aan te gaan over de toekomst van het onderwijs in de propedeuse van Afl.

Ik wil iedereen van harte uit nodigen om te reageren, inzichten te delen of het oneens te zijn.....


1 opmerking:

  1. Als eerste reactie kan ik helaas geen opstekende duim aanklikken. Ik heb de notitie ook gelezen, (Y)our signature, en ik pak mijn kans door op jouw blogs te gaan reageren. Je hebt alvast de eerste 'like' te pakken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen