zondag 5 januari 2014

Aanknopingspunten

Ver weg en dichtbij zijn er tal van aanknopingspunten die ons kunnen helpen om na te denken over nieuwe mogelijkheden. In deze blog een altijd onvolledige opsomming van een aantal initiatieven op het gebied van onderwijs. Dichtbij, Imaginheroes, bekend, Kaospilots uit Denemarken, en wellicht een aantal onbekende initiatieven zoals Hole in the Wall van Suga Mitra, de Khan academy van Sal Khan, de Universiteit van Nederland, Coursera, Udacity en ItunesU. Zoals gezegd, niet volledig maar het is interessant om te kijken naar de verschillende verschijningsvormen en inspiratie te putten uit hun aanpak.

Volledig digitaal, combinaties van digitaal en real life, gratis (is er een verdienmodel?), kleinschalig versus grootschalig, volledige begeleid of in de vorm van minimally invasive education, allerlei varianten passeren de revue.

Voor social media geldt ook dat er een veelheid is aan mogelijkheden, wellicht een overvloed. Bijgaand twee links waarin een aantal mogelijkheden met hun toepassingen worden benoemd.

Social Media in het mbo
Social media als leerinstrument

Bij alle onderwijs initiatieven zijn kanttekeningen te plaatsen, net zoals social media niet dé oplossing zijn voor het onderwijs. Het gaat erom dat wij in staat zijn om met een open houding te kijken en  met nieuwsgierigheid kunnen onderzoeken of een toepassing of aanpak een verrijking voor ons onderwijs kan zijn. Zo zou flipping the classroom in combinatie met social media een antwoord kunnen zijn op de mengvorm tussen projectonderwijs en de klassikale aanpak zoals wij die nu kennen. Social media bieden wellicht ook de mogelijkheid om meer broodnodige variatie aan te brengen in vormen van toetsing.

Veel verschijningsvormen van onderwijs die mogelijk interessante aanknopingspunten bieden om te onderzoeken





Geen opmerkingen:

Een reactie posten