zondag 5 januari 2014

Handvatten

Om richting te geven aan het denkproces wil ik een aantal zaken introduceren;

Allereerst het TPack model (Mishra & Koehler, 2006):

De afgelopen jaren zijn er binnen onze academy allerlei initiatieven ontstaan en genomen om met techniek het leren te ondersteunen (technology enhanced learning). Enkele voorbeelden zijn de weblectures, kennisclips en een blog Hopjesnieuws met actualiteit en interessante informatie voor propedeuse studenten. Onder deze initiatieven ligt nog geen heldere eenduidig model/visie hoe die techniek het onderwijs kan en moet ondersteunen. Het Tpackmodel biedt een handvat en borduurt voort op het PCK model (pedagogical content knowledge).

Met het gebruik van dit model en de daaruit voortkomende toepassingen kunnen wij voor de propedeuse invulling geven aan de ambitie, "gebruik van de nieuwste technieken in het onderwijs",  zoals uitgesproken in de strategie van NHTV. Het model biedt tevens de kans om te zorgen voor integratie van de techniek in het onderwijsontwerp zodat het niet meer "iets extra's" is maar onmisbaar onderdeel van de onderwijs.

In de bijgaande clip wordt het Tpackmodel in 3 minuten uitgelegd.

Binnen de ambitie die op NHTV niveau is uitgesproken, met de ict mogelijkheden en ondersteuning bij academy for leisure is het vervolgens belangrijk om de introductie van het model dusdanig te organiseren dat het past in de drukke agenda's van collegae en aansluit bij een vraag vanuit het onderwijs. Het slim gebruik maken van informatie en cursusmateriaal zoals dat geboden wordt via verschillende kanalen is essentieel,  SURF is een goed voorbeeld van een partij die actuele en toegankelijke informatie biedt. SURF, is een ict-samenwerkingsorganisatie van het hoger onderwijs en onderzoek.

Dit brengt mij op  een ander thema dat in deze context niet onbelangrijk is netwerk-leren, zoals de ontdekkingsreizigers hun blik in de verte richten moeten wij de blik naar buiten richten en naar buiten kan in dit geval dichtbij zijn of verder weg. Wij moeten gaan kijken bij collegae binnen de academy, kijken bij collegae van andere academies, kijken buiten NHTV, onderdeel gaan uitmaken van netwerken en zo efficiĆ«nt kennis genereren en verspreiden. Buiten de eigen kring kijken brengt het voordeel van een frisse wind en meer diversiteit aan informatie.




2 opmerkingen:

  1. Het leren dat wij ze leren is bedoeld om een leven lang leren aan ze mee te geven, toch? Dus in dat leren-in-netwerken- (mag ik dat onderwijs 3.0 noemen) en society 3.0 zit ook een belangrijk deel van hetgeen dat wij moeten leren om het over te kunnen dragen naar de student.
    Hoe leert de samenleving? Hoe leren ze in onze werkveldpraktijk? Wat kunnen we daar uithalen en naar binnen brengen? En is er in onze sector iets specifieks aan de hand (of niet)?
    Ik laat hierbij dan graag het woord imagineering (co-creatie met studenten, community bouwen) vallen. Ik zou graag aan de slag gaan hiermee. Het willen verkennen (antwoorden op mijn eigen vragen zoeken en vinden) en er mijn onderwijspraktijk mee willen vormgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De talentontwikkelingsdag van afgelopen vrijdag lijkt mij een mooi startpunt, laten wij kijken hoe wij verbonden in een netwerk (ILS, performatory, bachelor, studenten, docenten, alumni en andere stakeholders) dit vorm kunnen geven

    BeantwoordenVerwijderen