zondag 5 januari 2014

Waarom?

In deze korte clip schetst sir Ken Robinson op humorvolle wijze de uitdagingen die er voor het onderwijs zijn én de mogelijkheden die hij ziet om de handschoen op te pakken. Hij stelt dat verandering onontkoombaar is én urgent.

Jaap Boonstra bepleit bij veranderprocessen altijd het vaststellen van de urgentie. Het is een kracht die benut kan worden voor de verandering. Urgentie kan door verschillende oorzaken worden ingegeven zoals crisis, internationale expansie, maximaliseren klantwaarde, innoveren met externe partners en kwalificeren voor de toekomst.

Annemarie Mars benoemt een drietal oorzaken die aanleiding kunnen zijn voor urgentie om te veranderen.

Voor Afl ligt de urgentie in het kwalificeren voor de toekomst en het maximaliseren van de klantwaarde, een combinatie van een probleemgedreven en een wensgedreven verandering. De academie geeft enerzijds invulling door het aanbieden van een brede onderwijsportfolio van professionele bachelor tot wetenschappelijke master en anderzijds de verkenning van leisure als maatschappelijk thema dat raakvlakken heeft met social innovation.

Binnen de professionele bachelor wordt nu gezocht naar het inrichten van dit onderdeel op een dusdanige wijze dat het aansluit bij de wensen van de klant (maximaliseren klantwaarde) én de organisatie kwalificeert voor de toekomst. In de major kan de student vanaf collegejaar 2014 – 2015 kiezen voor een brede variant Leisure management of uit diverse tracks die toegesneden zijn op Events, Themeparks/Attractions, Cultural Venues en Social Innovation (Imaginheroes).

De propedeuse is het voorportaal voor de diverse mogelijkheden en biedt studenten de mogelijkheid om te oriënteren en de academie om te selecteren. Het eerste jaar heeft twee hoofddoelen:

1.      De overgang van scholier naar student naar aankomend professional
2.      De overgang van consument van naar producent

 Van scholier naar student naar aankomend professional 

De bachelor leidt studenten op tot zelfsturende professionals die in staat zijn om binnen verschillende contexten oplossingen te formuleren, individueel of in teamverband.
De propedeuse is het startpunt voor die zelfsturende professional.De propedeuse populatie bestaat voor een groot deel uit studenten met een mbo of havo vooropleiding. Slechts een zeer klein gedeelte heeft vwo als achtergrond.

Kernwoorden bij de overstap zijn zelfsturing en zelfbewustzijn. De student moet zich bewust zijn van haar/zijn uitgangspositie (kwaliteiten), doelen en mogelijkheden. Het gaat om het vermogen om te leren, oriëntatie op het beroep en grip krijgen op eigen kunnen, kennen en willen. Achtergrond, persoonlijke omstandigheden, coming of age en de motivatie spelen een belangrijke rol in dit krachtenspel.

De overgang van consument naar producent

Deze uitspraak wordt op twee manieren bedoeld; wij vragen van de student een andere blik op het werkveld, voorheen was hij of zij consument van vrijetijdsbestedingsmogelijkheden, maakte gebruik van voorzieningen, bezocht een festival, theater of sportschool, nu in zijn of haar nieuwe hoedanigheid als aankomend professional verwachten wij dat hij of zij zich verdiept in de processen die zich afspelen achter de schermen van organisaties in de vrijetijdssector.

Ook vragen wij van de student een nieuwe houding in het onderwijs, niet slechts consumerend, ook producerend. Je geeft als student mede inhoud en vorm aan je loopbaan, nu en later. De ontwikkelingen in de samenleving gaan razendsnel, globalisering, digitalisering, individualisering zijn een aantal trends die een grote invloed hebben op het leven van de mens. De toekomst waarvoor wij opleiden verandert continue en is voor een deel nog onzichtbaar.  Het vraagt van ‘de nieuwe werknemer’ in ieder geval een hoge mate van lerend vermogen en verantwoordelijkheidsgevoel voor het eigen loopbaan pad.

Het bovenstaande vraagt ook van ons als instituut bezinning op hoe wij ons onderwijs inrichten. Verschillende rapporten over de toekomst van onderwijs poneren de stelling dat

“colleges and universities should help students become intentional learners who can adapt to new environments, integrate knowledge from different sources, and continue learning throughout their lives”

"Educational goals need to shift from teaching a specific body of knowledge to facilitating students ability to learn and develop continuously"


In deze citaten zit voor mij ook het antwoord op de “waarom veranderen” vraag. Op basis van alle signalen zoals accreditatie, evaluaties onder studenten, alumni en werkveld durf ik te stellen dat de kwalificatie ‘ruim voldoende’ geldt voor de academie. Ik wil graag verkennen welke mogelijkheden er zijn om te komen tot een score ‘goed, onderscheidend en toekomstbestendig'

Simon Sinek, auteur van het boek "Begin met het waarom" stelt dat toonaangevende bedrijven en grote leiders succesvol zijn omdat zij beginnen met het waarom. Hij heeft een eenvoudig model opgesteld:

Concreet:


In de clip legt Sinek het model uit met het voorbeeld van Apple, hij vergelijkt Apple met een 'gewoon' computer bedrijf.
Waar een 'gewoon' bedrijf communiceert van buiten naar binnen dus vanuit het wat naar het waarom, communiceert Apple van binnen naar buiten en start met het waarom en appelleert aan emotie hetgeen resulteert in een trouwe schare volgers en een bedrijf dat veel meer is dan een producent van computers. Apple heeft in verschillende branches, onder andere muziekindustrie en telecom, oude verdienmodellen vervangen door nieuwe verdienmodellen die aansluiten bij deze wereld waarin bijvoorbeeld de consument geen cd's als muziekdrager meer koopt maar een eigen playlist samenstelt op zijn of haar Ipod.

Wanneer je het model van Sinek toepast op de Academy forLeisure:

Vanuit onze visie op leisure, de maatschappij en onderwijs willen wij betekenisvolle belevenissen ontwerpen voor iedereen die deelneemt aan de Afl community

Wij bieden vernieuwende perspectieven die uitdagen tot life long learning

Wil jij ook bijdragen/onderdeel zijn van?

Een 'vertaling' voor de propedeuse zou kunnen zijn:

Vanuit onze visie op leisure, leren en persoonlijke ontwikkeling willen wij een schat aan ervaring bieden

Het jaar biedt je de kans om jezelf te ontdekken en  te verrijken

Wil je ook bijdragen/onderdeel zijn van?
Op een ander niveau biedt het model houvast voor studenten  die zichzelf de vraag kunnen stellen "waarom ben ik vanmorgen opgestaan", in hun zoektocht naar een toekomstbeeld voor zichzelf.

2 opmerkingen:

  1. "Vanuit onze visie op leisure, de maatschappij en onderwijs willen wij betekenisvolle belevenissen ontwerpen voor iedereen die deelneemt aan de Afl community" waarbij ik expliciet LEREN tussen 'belevenissen' en 'ontwerpen' toe zou voegen. Wij willen en moeten leren, en onze studenten ook.
    "Vanuit onze visie op leisure, leren en persoonlijke ontwikkeling willen wij een schat aan ervaring bieden" is mij nog niet uitdagend genoeg. Het lijkt mij teveel producent (wij docenten) en consumenten (de studenten) op te roepen.
    Maar wat dan wel, hoe het 'verlangen' op te roepen bij elkaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Scherpe opmerking en te verklaren dat ik ben 'opgegroeid' als 2.0 mens;-), ik ga herformuleren met een 3.0 bril op

    BeantwoordenVerwijderen