zondag 5 januari 2014

onderwijs 3.0

Hoe zou voor de propedeuse onderwijs 3.0 eruit kunnen zien? Een vraag die, weliswaar niet zo letterlijk, regelmatig wordt gesteld in gesprekken die je als collegae met elkaar hebt. 
Veelal blijft het bij korte verkenningen, het benoemen van plekken waar het beter lijkt te gaan met een andere onderwijsaanpak, soms met een lichte jaloezie en vaak ook het opsommen van allerlei beperkingen die een dergelijke aanpak toch niet haalbaar maken. De grote aantallen van de propedeuse en het gebrek aan tijd om de situatie aan te pakken zijn de meest genoemde struikelblokken.

Op weg naar een nieuwe aanpak in 2015 - 2016 is het goed om stil te staan (veranderen begint met stilstaan, de polaroid) en te kijken welke mogelijkheden er zijn. Het kan betekenen dat wij bepaalde basisassumpties ter discussie moeten stellen en nieuwe aannames moeten doen.

cultuurmodel Schein












"Deze basisassumpties vormen  het  fundament  voor waarden  en normen over wat hoort  en wat niet hoort. De waarden en  normen worden  gevoed door verhalen en  mythes en de wijze waarop  mensen  samenwerken en kennis ontwikkelen.  Veel bedrijven formuleren kernwaarden  die het gedrag  richting  geven. Het meest zichtbare van de identiteit  zijn  de symbolen en artefacten. Hier gaat  het om  taalgebruik, huisstijl, kledingwijzen en stijl van leidinggeven." (Boonstra)

Het kan bijvoorbeeld gaan over aannames over onze studenten, roostering, organisatie-inrichting, beschikbare tijd, een bepaalde aanpak etc.

Het is ook goed om ons zelf de vraag te stellen of hetgeen wij doen nog voldoende aansluit bij de ontwikkelingen die spelen en perspectieven biedt voor de toekomst.

Welke ontwikkelingen spelen er?

Samenleving 3.0















In de bijgaande clip schetst Hans van Driel een beeld van een netwerk samenleving. In het bijgevoegde artikel zet hij zaken nogmaals op een rij. Voor mij springen er twee zaken uit:

Het schema van Charles Leadbeater
















In het schema schetst hij de verschillende mogelijkheden van verandering. Binnen de academy wordt in alle kwadranten gewerkt en geëxperimenteerd. Het verbeterkwadrant, het reguliere onderwijs wordt uitgevoerd en gemonitord volgens een pdca cyclus, verbeteringen worden binnen bestaande kaders uitgevoerd.
Bij de school for events is gekozen voor een prominente praktijkcomponent vergelijkbaar met BBL traject zoals dat in het mbo al langer bestaat. De studenten zijn vier dagen per week in de praktijk bij een stagebedrijf en besteden één dag per week op school. Het onderwijs wordt toegesneden op de vraag die ontstaat vanuit de praktijk. Volgens het schema van leadbetter is het combineerkwadrant van toepassing.
Bij het imaginheroes traject zit de aanpak in het kwadrant 'transformeer'. De student heeft in deze setting veel invloed op welke weg hij of zij kiest naar een leerdoel, het beroepenveld is sterk betrokken en er is een open setting gecreërd, de performatory. In zijn presentatie voorspelt Charles Leadbeater dat de traditionele gesloten instituties zullen verdwijnen en vervangen worden door open fluïde organisatievormen zoals bijvoorbeeld de performatory.

Informatietechnologie

Onze studenten zijn digital natives, de informatietechnologie is onderdeel van hun dagelijks functioneren en beïnvloedt hun leren. Voor ons medewerkers geldt dat wij digital immigrants zijn. Voor de reguliere bachelor maken wij weinig gebruik van deze digitale geletterdheid van onze studenten. De electronische leeromgeving is natschool, Hans van Driel stelt over dergelijke digitale leeromgevingen (dlo).

"De dlo is niet in staat radicaal te vernieuwen, omdat de basis een digitale kopie is van het klassieke onderwijs. Vernieuwingen kunnen in zo’n geval niet meer zijn dan verbeteringen van de bestaande situatie, terwijl in ons 3.0-samenleven meer radicale oplossingen nodig zijn."

Mondjesmaat worden social media gebruikt in het onderwijs, afhankelijk van het enthousiasme van een bepaalde collega.

Als je kijkt naar het beeld dat van Driel schetst en je plaatst de Academy for Leisure op dat continuüm dan ontstaat het volgende beeld:

Onderwijs is opleiden voor de toekomst, in dat kader is het interessant om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om met het reguliere onderwijs  op het continuüm te schuiven naar 3.0 onderwijs dat beter aansluit op de huidige ontwikkelingen, digitalisering, social media, doelgroep en de toekomst.

Een toekomst die zeer ongewis is en die vraagt om mensen die in staat zijn in gezamenlijkheid complexe problemen op te lossen, mensen die in staat zijn om telkens op nieuw te leren om met die nieuw verworven inzichten een bijdrage te kunnen leveren. Carl Rogers drukt het als volgt uit

"The only person who is educated is the one who has learned to learn and change"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten