zondag 26 januari 2014

first actions

Van allerlei bespiegelingen naar concreet, welke stappen zetten wij op weg naar collegejaar 2015 - 2016?













Om dit vorm te geven wil ik gebruik maken van de appreciative inquiry;

"a method for studying and changing social systems (groups, organizations, communities) that advocates collective inquiry into the best of what is in order to imagine what could be, followed by collective design of a desired future state that is compelling and thus, does not require the use of incentives, coercion or persuasion for planned change to occur."

In de bijgaande tabel worden een aantal verschillen aangegeven met de reguliere methodiek:







Deze methodiek richt zich op hetgeen kan ontstaan als met een open positieve blik naar de situatie gekeken wordt en minder op het oplossen van problemen in een bestaande context.

"We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them."  (Albert Einstein)

Verwoorden

Met elkaar komen tot een gedeeld beeld van de huidige situatie. De polaroid, onze ervaringen en de verschillende evaluaties zijn het startpunt voor het gesprek. Met het managementteam vaststellen welke randvoorwaarden er zijn.

Verdiepen & verbeelden

Op basis van literatuur, overleg met onderwijsontwikkelgroep, bestuderen van aanknopingspunten, gesprekken en ervaringen komen tot een gezamenlijke visie op het onderwijs in de propedeuse.

Vormgeven

Concretisering van visie naar onderwijsontwerp en verbetering, keuzes maken, aanpassen en herontwerp onderwijs in propedeuse

Verwezenlijken

In collegejaar 2014 - 2015 pilots doen, collegejaar 2015 - 2016 uitvoeren nieuwe onderwijs, borgen van processen.

Voor het hele traject zal ik op korte termijn (half januari 2014) een planning op de blog plaatsen.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten